Перейти до основного вмісту

Конфлікт інтересів

Основним законодавчим актом у врегулюванні конфліктів інтересів є Закон України «Про запобігання корупції» №1700.
Основні поняття:
 Потенційний конфлікт інтересів - наявність у особи приватного інтересу у сфері, в якій вона виконує свої службові чи представницькі повноваження, що може вплинути на об’єктивність чи неупередженість прийняття нею рішень, або на вчинення чи невчинення дій під час виконання зазначених повноважень.
Реальний конфлікт інтересів - суперечність між приватним інтересом особи та її службовими чи представницькими повноваженнями, що впливає на об’єктивність або неупередженість прийняття рішень, або на вчинення чи невчинення дій під час виконання зазначених повноважень.
Приватний інтерес - будь-який майновий чи немайновий інтерес особи, у тому числі зумовлений особистими, сімейними, дружніми чи іншими позаслужбовими стосунками з фізичними чи юридичними особами, у тому числі ті, що виникають у зв’язку з членством або діяльністю в громадських, політичних, релігійних чи інших організаціях.
Близькі особи - особи, які спільно проживають, пов’язані спільним побутом і мають взаємні права та обов’язки із суб’єктом, зазначеним у частині першій статті 3 цього Закону (крім осіб, взаємні права та обов’язки яких із суб’єктом не мають характеру сімейних), у тому числі особи, які спільно проживають, але не перебувають у шлюбі, а також - незалежно від зазначених умов - чоловік, дружина, батько, мати, вітчим, мачуха, син, дочка, пасинок, падчерка, рідний брат, рідна сестра, дід, баба, прадід, прабаба, внук, внучка, правнук, правнучка, зять, невістка, тесть, теща, свекор, свекруха, усиновлювач чи усиновлений, опікун чи піклувальник, особа, яка перебуває під опікою або піклуванням згаданого суб’єкта;

Отже, розглянемо головні складові потенційного конфлікту інтересів для посадової особи. Їх три.
Перша складова. Згідно посадової інструції або іншого документу особа повинна виконувати відповідні службові або представницькі обов’язки, або бути уповноваженою на виконання вищезазначених обов’язків.
Друга складова. В зв'язку з будь-якими причинами у посадової особи повинен виникнути приватний інтерес саме у тій сфері, в якій вона виконує свої службові обов’язки чи представницькі повноваження.
Третя складова. Приватний інтерес посадової особи може вплинути в майбутньому на об’єктивність чи неупередженість прийняття нею рішень, або на вчинення чи невчинення дій під час виконання зазначених обов’язків та повноважень.
Відсутність будь-якої складової означає відсутність потенційного конфлікту інтересів.

Тепер розглянемо головні складові реального конфлікту інтересів для посадової особи. Їх теж три.
Перша складова остається без змін. Згідно посадової інструції або іншого документу особа повинна виконувати відповідні службові або представницькі обов’язки, або бути уповноваженою на виконання вищезазначених обов’язків.
Друга складова змінилася. Незалежно від причини у посадової особи вже виник приватний інтерес саме у тій сфері, в якій вона виконує свої службові чи представницькі повноваження.
Третя складова зовсім нова. У посадової особи виникає суперечність між приватним інтересом особи та її службовими чи представницькими повноваженнями. Ця суперечність виникає у той самий момент, коли посадова особа починає виконувати зазначені повноваження у звязку з необхідністю прийняття відповідного рішення, або вчинення чи не вчинення відповідних дій.

Основні типи конфлікту інтересів у депутатів місцевих рад:
-          Призначення на посаду особи, щодо якої є конфлікт інтересів;
-          Оплата праці осіб, щодо яких є конфлікт інтересів;
-          Пільги, преференції, кошти організаціям  щодо яких є конфлікт інтересів;
-          Матеріальні блага фізичних та юридичних осіб щодо яких конфлікт інтересів;
-   Участь у державних (публічних) закупівлях (власна та осіб щодо яких є конфлікт інтересів).

Основні типи конфлікту інтересів у державного службовця:
- наявність повноважень приймати рішення щодо заохочення або накладення стягнення щодо фізичних або юридичних осіб при наявності щодо них приватного інтересу;
- участь та голосування у комісії по відбору на посаду при розгляді кандидатури близької особи;
- здійснення посадовою особою контрольних функцій відносно організації, в якій близька особа володіє цінними паперами або є посадовою особою;
- участь у засіданні тендерного комітету  при розгляді пропозицій фізичних або юридичних осіб  при наявності щодо них приватного інтересу;
- використання інформації, отриманої в ході виконання службових обов'язків для отримання конкурентних переваг у комерційній діяльності;
- отримання нагород чи подарунків від осіб чи організацій, щодо яких посадовою особою здійснюється контрольні функції;
- участь у здійсненні функцій державного управління чи контролю    стосовно пов'язаної організації (в тому числі пов'язаної в минулому до обіймання посади).

Для уникнення конфлікту інтересів, необхідно:
1.      у письмовій формі повідомити голову відповідної ради про конфлікт інтересів або безпосереднього керівника,
2.      утриматись від голосування по питаннях, щодо яких існує конфлікт інтересів, або не здійснювати своїх службових  повноважень;
3.      у разі неправомочності комісії, в складі якої є депутат, здійснювати голосування під зовнішнім контролем; вжити заходів для самостійного вирішення конфлікту інтересів або згідно рекомендацій НАЗК.

Автор,

Адвокат Іван Цебак

Популярні дописи з цього блогу

Запит податкової про надання інформації. Що робити ???

В Україні ніби-то за вказівкою Уряду ("Гнати в шию перевіряючих " - автор А.Яценюк) зменшилась кількість перевірок, але все таки чесні підприємці отримують незаконні запити податової, зустрічають перевіряючих.

Що робити, якщо ваше підприємство отримало "черговий" ,"законний" запит податкової про надання документів та інформації.
З однієї сторони не надання відповіді є підставою для позапланової перевірки п. 78.1.1. ст. 78 ПКУ, але з другої сторони надання відповіді, документів та інформації не є гарантією, що перевірки не буде.

В перше чергу звертаємо увагу на наявність підпису (оригіналу не факсиміле) та посади, особи що підписала; наявність печатки.

В другу чергу розуміємо, що запит маємо отримати по пошті на податкову адресу або під розписку ,а від так факси, мейли тощо не є належно отримані.

Якщо дотримано 1 і 2 умова, то дивимось на суть запиту, та беремо до уваги вступ, до цієї статті, про 99%  можливості (гарантії) первірки.
Розуміємо, що можемо п…

Порушення митних правил за новим Митним кодексом

Не минуло і року часу дії Митного кодексу України (почав діяти 01 06 2012 року), а громадяни та субєкти господарювання (фірми) вже відчули на собі "тягар" нових штрафів.
Митні органи звітують про перевиконання в частині стягнення штрафів  і тим самим заповнють бюджет  України (так як сового часу це робили ДАІшники), у деяких випадках в цьому допомагають і судим, які на підстві складених протоколів митних органів виносять совї рішення.

Проте давайте більш детально розглянемо процедуру штрафування.

Глава 68 митного кодексу України  - Види порушень митних правил та відповідальність за такі правопорушення - регулює види порушента та відповідальність за них.

Отже, митний кодекс встановив такі види порушень митних правил:

- Стаття 468. Порушення режиму зони митного контролю,
- Стаття 469. Неправомірні операції з товарами, митне оформлення яких не закінчено, або з товарами, що перебувають на тимчасовому зберіганні під митним контролем.,
- Стаття 470. Недоставлення товарів, транспо…

Автомобіль на іноземних номерах

Сьогодні дедалі частіше на вулицях України можна побачити автомобілі на іноземних номерах (польські, чеські, литовські, латвійські, німецькі, голандські і так далі).
Невже дійсно так багато іноземців прибувають до України на своїх авто?
Насправді 90% таких автомобілів належать українцям, які на законних підставах  володіють та використовують даний автомобіль в Україні.
Чому так склалось, що так багато українців використовують авто на іноземних номерах?
У нас в Україні авто дорогі, чому ? на перший погляд всі знають чому, але якщо точно і детально, то ніхто не знає, і я також не до кінця розумію, чому авто яке коштує в ЄС 10 тис. євро у нас коштує 14 -15 тис. євро. Але факт є фактом. Із уживаними авто, ще гірше, у ЄС вони у двічі а то і тричі дешевші а ніж їх аналоги в Україні.
Пригнати авто із ЄС і розмитнити авто також справа не дешева, крім цього до авто є ряд вимог.

Тому українці знайшли "можливість" купувати авто у ЄС, не розмитнювати його і при цьому на законних підста…